strona startowa | Szukaj:  

M o t t o
" Ludzie powinni
nauczy si dziwi
"

- Erich von Dniken
Artykuy
ZoRRoKiN // SaMuRa!
hacked
hacked
 
 
rozwi menu 
ZoRRoKiN // SaMuRa!
Ognista kula nad Polską
UFO nad Lublinem
Cień NOLa?
Nocni goście na Śląsku
Poznać prawdę
IX UFO Forum - raport
Zmierzch Ufologii?
Spotkanie z UFO we wsi Brodowo
Kręgi i piktogramy zbożowe
UFO nad Zakładami Azotowymi
UFO nad Opolszczyzną
UFO nad Polską
Katastrofa UFO w Gdyni
Na horyzoncie
Kręgi zbożowe w Polsce A.D. 2000
Słów kilka o kręgach zbożowych
Setki NOLi nad woj. lubelskim
Świetlista kula - Mazowsze
Tajemnicze światła nad Maliną
CE - III Szczecinek
Kim są Kontaktowcy?
Riese - Olbrzym
UFO nad Górą św. Anny
Kręgi - tajemnica naszych czasów
UFO nad Świebodzinem
Spotkanie z obcą istotą na Śląsku
Spotkania z obcą istotą na Śląsku c.d
Z archiwum Kazimierza Bzowskiego
UFO nad Sanem
UFO nad Górami Świętokrzyskimi
Przypadek Barbary
Kosmici pod Garwolinem?
Agrosymbole w Puławach
Obcy, tajemnicze sny...
Spotkanie z tajemniczą istotą
Kontakt ze świetlistą energią
UFO nad Łodzią
UFO nad Markuszowem
 
zwi menu 
 
rozwi menu 
 
rozwi menu 
 
rozwi menu 
 
rozwi menu 
 
rozwi menu 
 
rozwi menu 
 
 
rozwi menu 
ZoRRoKiN // SaMuRa!
Książki
 
 
ZoRRoKiN // SaMuRa!
o nas
pisali o nas
kontakt
linki
 

Columbia - jaka przyczyna tragedii?

Dr n. mat-fiz. Michaił Gercensztein

1 lutego 2003 roku, w czasie wytracania wysokości przed lądowaniem, rozpadł się w górnych warstwach atmosfery amerykański prom kosmiczny Columbia. Zginęła cała siedmioosobowa załoga. Co się stało? Jak dotąd nie ma pełnej jasności tej sprawy i nie ma oficjalnego jej zamknięcia. Przypomnijmy sobie zatem okoliczności katastrofy Columbii.

Silniki hamujące wahadłowca włączono w dniu 1 lutego, o godzinie 14:15 GMT. Prędkość promu w tym momencie orbitowania wynosiła 8 km/s. Sygnały telemetryczne o podwyższeniu się temperatury w systemie kadłuba na lewej burcie przestały napływać o godzinie 14:53. Rozpad statku zaczął się już na wysokości 64 km nad Ziemią. Jego prędkość wynosiła w tym momencie 5,3 km/s. Energia kinetyczna promu stanowi połowę ilorazu masy i kwadratu prędkości, co oznacza, że statek po wejściu w atmosferę wytracił ponad połowę swej energii kinetycznej, wedle formuły: (5,3 : 8)2 = 0,439.

Powstało od razu kilka wersji wydarzenia, a oto one:

Columbia zbudowana 22 lata temu straciła swe właściwości aerodynamiczne i metal, z którego ją zbudowano, uległ zmęczeniu, co spowodowało jego pęknięcie. Jest to – oczywiście – możliwe. Takie rzeczy zdarzały się w normalnym lotnictwie, jak np. niedawna katastrofa samolotu Ł-410 ze spadochroniarzami na pokładzie. Nie jest wykluczonym, że przy kontroli przedstartowej technicy nie dostrzegli szczeliny w kadłubie. No, ale w takim przypadku od razu rodzi się pytanie, jak powinno się sprawdzaćv stan techniczny promu kosmicznego przed lotem? I w jaki sposób ustanawia się resurs? Przy ustanawianiu resursu zawsze występuje element dowolności. Jak np. przeprowadzićv badania techniczne promu kosmicznego po 25. lądowaniu, czy na dłuższy pobyt w Kosmosie? Odpowiedź na te pytania mógł daćv długi, bezpilotowy lot na wysokiej orbicie stacji Mir, ale – niestety – została ona zniszczona! Taki lot nie stanowiłby ryzyka dla życia kosmonautów i nie potrzebuje wielkich kosztów. Zniszczenie stacji Mir było spowodowane głupotą urzędasów – obawiam się, czy nie ostatnią! Odpowiedzi na te pytania powinny zostaćv znalezione przed następnymi lotami innych statków kosmicznych.

Zderzenie z jakimś małym ciałem kosmicznym ziemskiego pochodzenia. Wariant zderzenia z jakimś kosmicznym śmieciem nie przechodzi – kosmiczny śmiećv o małej masie spala się w atmosferze o wiele szybciej, niż masywny wahadłowiec i przy jednoczesnym wejściu w atmosferę ziemską po prostu nie jest w stanie dogonićv promu. Nie mówiąc już o tym, że nie doleci on do wysokości 64 km. Tak samo dotyczy to odpadłych od promu części kadłuba – one po prosu odpadną, odlecą w przestrzeń i do zderzenia nie dojdzie!

Zderzenie z meteoroidem. Prędkośćv meteoroidu wchodzącego w atmosferę Ziemi przekracza – jak wiadomo – VII, czyli 11,2 km/s. Poza tym meteoroid pozostawia w atmosferze świecący ślad. Według posiadanych fotografii, trudno określićv , czy takowy się tam znajduje i jego kierunek ruchu. Obraz na kadrze zależy od aparatury, która to zdjęcie wykonała. Współczesne kamery wideo pozwalają na wyeliminowanie drgań rozmazujących obraz i układy elektroniczne trzymają go nieruchomo na jasnych punktach kadru. Szczegóły zależą od konkretnej aparatury i nie publikuje się ich w popularnych pismach. Ślad niemal prostopadły do trajektorii wahadłowca, który zaobserwowano na zapisach wideo, okazał się byćv odpadłym fragmentem promu kosmicznego, a nie meteorytem, który weń uderzył. I jeszcze jeden kontrargument przeciwko hipotezie meteorytowej: podobnie jak Columbia, meteoryt leciał kursem równoległym do niej – w tym samym kierunku, to prędkośćv kosmicznego pocisku w stosunku do prędkości korpusu Columbii przewyższa prędkośćv dźwięku w materiale tego kadłuba. Powstaje przy tym mała dziurka, jad przy przebiciu tafli szklanej przez pocisk karabinowy. Nie powoduje to większych szkód.

Columbia została zaatakowana przez Kosmitów. Tej hipotezy nie sposób potwierdzić lub zanegować, chociaż jest ona bardzo przyjazna dla wielbicieli tanich sensacji!

Uszkodzenie osłony termoizolacyjnej przy starcie. Wariant ten jest jeszcze niedopracowany w detalach. Nie informowano, jakie były konkretnie prowadzone badania na ten temat. Wahadłowiec kilka razy wracał z Kosmosu z wyrwanymi termoizolacyjnymi płytkami ochronnymi. Pytanie brzmi: ile wtedy było oddzielonych płytek i w jakim fragmencie trajektorii zejściowej one odpadły? Odnosząc sprawę do Columbii można sformułowaćv takie konkretne pytanie: czy można było dobraćv tak trajektorię zejścia wahadłowca z orbity, by uszkodzenia izolacji termicznej nie stanowiły dlań problemu zagrażającego przegrzaniu konstrukcji statku kosmicznego i zarazem jego integralności?

Odchylenia od zaplanowanej trajektorii, które spowodowały przegrzanie konstrukcji wahadłowca. Przy wchodzeniu w atmosferę Ziemi czasami zdarzają się odchylenia od właściwego toru lotu, ale w akurat tym przypadku takich zmian nie zaobserwowano.

Atak terrorystów. Niestety, taki wariant też ma swe podstawy i uzasadnienie. Obawiano się aktu terroru przy starcie Columbii: ochraniano intensywnie okolice kosmodromu na Cape Canaveral, FL, i zarazem przestrzeń powietrzną wokół niego. Przy czym możliwośćv dokonania zamachu terrorystycznego w czasie lądowania aparatu nie była w NASA brana poważnie pod uwagę. Zresztą – tak rozumowano – jak można było zrealizowaćv taki zamach w czasie lądowania Columbii? Wystarczyłoby podłożyćv pod termoizolujące płytki promu materiał wybuchowy. Przy hamowaniu aerodynamicznym nagrzewają się one wskutek naporu strug powietrza, które od wysokiej temperatury przechodzą w stan plazmy. Dlatego też urządzenie wybuchowe może eksplodowaćv . Do momentu wejścia w atmosferę, ładunek wybuchowy może leżećv pod chłodnymi ceramicznymi płytkami dowolną ilośćv czasu. Już po katastrofie wahadłowca amerykańska TV pokazywała, że płytki mogą byćv zdejmowane i montowane z powrotem bardzo szybko. I podłożyćv pod nimi ładunek wybuchowy także... Czy t e r a z hipoteza o zamachu terrorystycznym zyskuje na realności? My możemy tylko sformułowaćv to pytanie – ale pełną odpowiedź na nie mogą daćv tylko Amerykanie. Chcielibyśmy by odpowiedź na nie była negatywna: ludzie często zamiast analizy własnych błędów idą złą drogą na łatwiznę. Zobaczymy, co powiedzą komisje badające przyczynę katastrofy.

Ludzie w przeszłości wychodzili w morze, co często-gęsto wiązało się z ryzykiem dla ich życia. Istniało łacińskie przysłowie: Navigare necesse est – vivere non necesse est – co się wykłada następująco: Żeglowanie jest koniecznością – życie nie... Tak Ludzkość odnosiła się do alpinizmu, awiacji czy ekstremalnych sportów. Ludzie XXI wieku swą odwagą nie ustępują ludziom poprzednich wieków, dlatego też badania Kosmosu będą kontynuowane. Będą też pilotujące loty załogowe, jednakże automaty w Kosmosie mogą wykonywać wiele zadań lepiej, niż człowiek, a poza tym mogą one być niszczone w trakcie ich wykonywania i nie muszą wracać na Ziemię. Dlatego loty załogowe powinny mieć miejsce tylko wtedy, kiedy zadanie będzie dla robotów ponad ich siły i możliwości intelektualne.

Loty załogowe powinny – jeżeli w problemie znajduje się wiele niejasności – odbywać się także wtedy, gdy nie będziemy potrafili dać jednoznacznego zadania automatom.

I na zakończenie – jak powinno się przeprowadzać powrót na Ziemię? Można to zrealizować przy pomocy wielozadaniowego statku kosmicznego – albo wielkiego wahadłowca, albo maleńkiego lądownika, jak np. kapsuły załogowej statków typu Sojuz. W żegludze stosuje się obydwa warianty. Sądzę, że przy zdobywaniu Kosmosu będą wykorzystywane obydwa warianty, ale który z nich jest lepszy – nie mam zamiaru tego osądzać.

Źródło: „Kalejdoskop NLO” nr 32(299) z dn. 4.VIII.2003 r.

Przekład z j. rosyjskiego i przypisy: Robert K. Leśniakiewicz ©

    Liczba odwiedzin: 619 016

     
    Archiwum nowoci


    UMARŁ PAPIEŻ - ŚWIAT POGRĄŻONY W ŻAŁOBIE...

    .....>>> (02-04-2005)



    Chupacabra w Polsce!!!

    Incydent mia miejsce w sierpniu 1998 roku w okolicach Radomia (obrzea Puszczy Kozienickiej). Potwora spostrzego dwch ludzi, ktrzy w lesie prawdopodobnie kradli drzewo. W tamtym rejonie odnaleziono rwnie trzy martwe kozy...>>> (22-09-2004)



    Wylatowskie piktogramy z lotu ptaka

    Prezentujemy zdjcia piktogramw powstaych w Wylatowie w 2004 roku. Fotografie wykonano z "pokadu" motolotni. Zdjcia dziki uprzejmoci IRG TORU...>>> (09-08-2004)



    Relacja z VIII UFO FORUM we Wrocławiu

    Ju po raz smy z kolei w Centrum Kultury Agora we Wrocawiu odbyo si UFO Forum. Tym razem w sobot 27 marca 2004 roku. Pomysodawc jak i gwnym organizatorem jest jeden z czoowych polskich znawcw tematyki ufologicznej - Janusz Zagrski...>>> (30-03-2004)


    Na tropie diabła w Lublinie
    (19-01-2005)

    Czy naprawdę potrzebna?
    (19-01-2005)

    Wilkołaki
    (29-12-2004)

    Latający talerz z Szambali
    (29-12-2004)

    Zderzenia planetoidy z Ziemią nie będzie - alarm odwołany
    (28-12-2004)

    Spotkanie z UFO we wsi Brodowo
    (14-12-2004)

    Zagadkowe błyski nad Pacyfikiem i Morzem Karaibskim
    (09-12-2004)

    Raport z "Doliny śmierci"
    (26-11-2004)

    UFO nad Łodzią
    (25-11-2004)

    Nawiedzony dom?
    (25-11-2004)

    Załoga porwana przez UFO
    (19-11-2004)

    Nowy rekord prędkości!
    (19-11-2004)

    Marsjańskie Dossier
    (17-11-2004)

    Człowiek-sowa
    (15-11-2004)

    Ślady Pterozaura w Polsce!
    (15-11-2004)

    Gigantophis - węże giganty
    (14-11-2004)

    Lodowe "prezenty" z nieba
    (14-11-2004)

    Spotkanie z UFO nad Atlantykiem
    (04-11-2004)

    Nowy gatunek człowieka!
    (30-10-2004)

    Fenomen krwawiących drzew
    (30-10-2004)

    Paranormalne spotkania na autostradzie
    (30-10-2004)

    Bryła lodu...
    (26-10-2004)

    Mimikra
    (26-10-2004)

    Wrak UFO w Wielkim Kanionie?
    (11-10-2004)

    Tajemnice Strefy 51
    (05-10-2004)

    Kręgi na polach i Stonehenge-2?
    (05-10-2004)

    Bliskie spotkanie w Lelowie?
    (27-09-2004)

    Tajemniczy podarunek
    (25-09-2004)

    Powtórka z Tunguski?
    (25-09-2004)

    Nieznane zwierzę zastrzelone w Nikaragui
    (20-09-2004)

    Czarna zaraza - "prezent" z odległej przeszłości?
    (20-09-2004)

    Spotkanie z tajemniczą istotą
    (20-09-2004)

    Piktogram w Łodzi
    (07-08-2004)

    Kolejne zdjęcia piktogramu ze Strzyżawy koło Bydgoszczy
    (16-07-2004)

    Sfilmowany moment tworzenia piktogramu w Wylatowie!!!
    (11-07-2004)

    Zdjęcia drugiego znaku w Wylatowie
    (10-07-2004)

    Kolejny piktogram w Wylatowie!
    (10-07-2004)

    Piktogram pod Bydgoszczą (Fordon)
    (10-07-2004)

    Piktogram pod Bydgoszczą
    (08-07-2004)

    Jest pierwszy znak w Wylatowie!!!
    (06-07-2004)

    Zdjęcia "dziwnych mgieł"
    (16-06-2004)

    Rysunki agroznaków ze Złotowa
    (15-06-2004)

    Piktogramy w Zamku Bierzgłowskim
    (15-06-2004)

    Agrosymbol w Złotowie
    (27-05-2004)

    UFO nad Meksykiem - film
    (22-05-2004)

    Zdjęcia agroznaku z Żabienka
    (17-05-2004)

    Piktogram w Żabienku
    (16-05-2004)

    UFO nad Meksykiem
    (12-05-2004)

    UFO nad Rzeszowem
    (08-05-2004)

     
    (c) 2004 - 2008 www.ufoinfo.pl
    Wszelkie prawa zastrzeone
    Treci i opinie zawarte w publikowanych materiaach na UFOinfo.pl nie s zawsze zgodne
    z opiniami i pogldami redakcji. Kady Autor ma suwerenne prawo do umieszczania wasnych
    opinii w swoich publikacjach.